Hvordan organisere en tannturist-klinikk?

Er det bare å reise til hvilket som helst land og gå inn på første tannklinikk du ser? Du kan, men spørsmålet er om du bør. Det er noen få viktige ting som avgjør om det blir suksess eller ikke med tannturisme. Dette er lite kjent for pasientene, men et konstant fokus hos oss som driver klinikken. Det er faktisk helt avgjørende for at pasientene skal få det de ønsker, og trenger, på tiden tilgjengelig.

Må ha tom timebok

Tannklinikken må kunne undersøke, diagnostisere, planlegge og gjennomføre behandling på relativt kort tid. Det krever at vi har is nok i magen til å tåle å kunne se en tom timebok. Du skjønner; ingenting stresser en tannlege mer enn en tom timebok. Men vi som jobber med tannturisme, må starte uken med nærmest tom timebok.
Hvorfor tom timebok: Tross alt er folk på besøk i Ungarn i en uke eller to og har dermed ikke mulighet til å stille på klinikken når det skulle vært de neste månedene. En klinikk som håndterer turister, må derfor ha reservert kapasitet (altså tom timebok) til å kunne håndtere det som skulle komme av pasienter og behandlingsbehov.
Vi vet ofte ikke om det bare er en krone eller en stor operasjon som må til. Men bestiller man time hos en «vanlig» klinikk i utlandet, kan man ganske sikkert få beskjed om at behandlingen ikke kan gjennomføres på så kort tid, for de har ikke kapasitet.

Evnen til å få ting gjort

Tannklinikken må ha organisert driften til å håndtere behandling som inkluderer kirurger, tannleger og tannteknikerlab (de som lager tenner). Tannlab må jo også ha kapasitet til å ta seg av det som måtte komme av jobb, på relativt kort tid.
Godt samarbeid mellom kirurg, tannlege og tanntekniker er helt nødvendig for å få et godt resultat. De må kjenne hverandres arbeidsmåte og kjenne til kapasiteten og arbeidsflyten for å sikre at pasienten blir ferdig før flyet går hjem igjen. Det er med andre ord en egen arbeidsmåte og arbeidsflyt som skal til for å jobbe med tannturister.

Må kunne snakke sammen

Språk er viktig. Tannlege og pasient må kunne snakke sammen på engelsk. Er ikke engelsk lett å snakke for pasienten, har vi vår pasientkoordinator Ole lett tilgjengelig for våre pasienter i Budapest.

Kjenne norske refusjonsordning

Papirarbeid er kjedelig og spesielt søknadspapirer. I de siste 10 årene har det vært refusjon for norske tannturister i EU. Det innebærer at man kan få støtte man ellers også ville fått i Norge, for behandling utført i Budapest. Det gjør at man må ha kunnskap om regelverk og utfylling av papirer på en slik måte at det er forståelig for HELFO i Norge. Vi hjelper deg med dette. Dessverre, eller egentlig ganske naturlig, har ikke andre vanlige tannklinikker i andre land kjennskap til hva som trengs av dokumentasjon og papirer for å oppfylle vilkårene. Men vi vet det.