(stikkord: tannpine på 17. mai)
Jeg var så uheldig å få en grusom tannpine på 16 mai i 2005. Slike ting skjer ofte når det passer minst (når passer det egentlig med tannpine?). Den som har vært uheldig nok til å få prøve en skikkelig tannpine vet hvor uhorvelig vondt det gjør. Uansett tannlegeskrekk eller ikke, da må man bare gå til tannlegen.
Heldigvis fant jeg en tannlege, som var snill nok til å åpne klinikken på selveste 17. mai. Den gode følelsen når smertene endelig slipper taket. Akkurat da er man så takknemlig at man betaler hva det skulle være.
Så ble det til at jeg startet å gå til denne tannlegen. Måtte ha en del behandling viste det seg. Men etter gjentatte besøk, aldri noe kostnadsoverslag og skuldertrekk som svar på min forespørsel om fremdriftsplan, begynte jeg å se etter alternativer.
Tilfeldigvis kom jeg inn på en webside som formidlet tannlegereiser til Budapest. Ikke lang tid etter satt jeg og kona på flyet til Ungarn. Stikkord som behandlingsplan med pris og utfør behandling på kort tid, virket forlokkende på meg. Selvsagt var det også greit å spare mye på prisforskjellen og få en ferietur samtidig.
Når jeg kom inn på venterommet i Budapest kunne jeg lettere overraske konstatere at her er det jo bare skandinaver. Det gikk i norsk, svensk og dansk blant alle som satt lettere nervøst og ventet på tur inn til tannlegen.
Den ungarske effektiviteten gjorde inntrykk på meg og var noe helt annet enn jeg hadde opplevd hos tannlegene på den tiden i Norge. Panorama røntgen av hele kjeven, grundig undersøkelse og en komplett behandlingsplan med pris, var akkurat det jeg hadde savnet fra mine egne tannlegebesøk.
Når jeg så satt på flyet hjem igjen etter en ukes tid, med reparerte tenner, tenkte jeg at dette må flere få vite om. Og slik startet jeg opp agentvirksomhet for en tannklinikk i Budapest.
Nå, 15 år senere, har dette vokst til 5 tannklinikker, hvorav 4 i Norge, 1 i Budapest og egen tannlab.
Fortsatt driver vi litt på samme måten. Tanken er at alle som skal gjøre behandling ønsker å vite hva prisen blir på forhånd, hvor lang tid det vil ta og de ønsker en løsning som gjør at de blir ferdig. Dette er noe som ikke endrer seg uansett utvikling ellers i bransjen, tenker vi.
Inge Meisal
Styreleder OralCare